احساس تکلیف، پله اول سواد رسانه‌ای است

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ | ۱۹:۵۹ کد : ۷۹۸۴۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۷۲
رئیس اداره فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان در کارگاه آموزشی مهارت‌های سوادرسانه‌ای گفت: با گسترش فضای مجازی و احاطه‌ی رسانه‌ها بر زندگی افراد، فراگیری سواد رسانه‌ای در بین اقشار مردم، ضرورتی اجتناب ناپذیر، وظیفه‌ای عمومی و احساس تکلیف است.
احساس تکلیف، پله اول سواد رسانه‌ای است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان، بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی پل‌دختر و با مشارکت مرکز آموزش علمی کاربردی آریا گچ، مرکز آموزش عالی ، دانشگاه پیام نور ، دانشگاه غیرانتفاعی علم آموزان افلاک  و  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور امام جمعه  کارگاه آموزشی مهارت‌های سواد رسانه‌ای ویژه دانشجویان و مدرسان در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه آموزی، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حاجی‌وند امام جمعه پل‌دختر به بیان اهمیت رسانه و فضای مجازی پرداخت و خواهان برگزاری کارگاه های مستمر در این حوزه جهت بالا بردن اطلاعات عمومی و ارتباط گیری و سواد رسانه ای شد.

در ادامه نیز، امین جعفری  مدرس این کارگاه آموزشی گفت: با گسترش فضای مجازی و احاطه‌ی رسانه‌ها بر زندگی افراد،  فراگیری سواد رسانه‌ای در بین اقشار مردم، ضرورتی اجتناب ناپذیر، وظیفه‌ای عمومی و احساس تکلیف است.

وی، فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه‌ای را در دنیای دیجیتال امروز مهم برشمرد و اظهارکرد: برای استفاده درست از فرصت‌ها و شناخت تهدیدها، لازم است که افراد جامعه، به ویژه والدین و معلمان، خود را به سلاح سواد رسانه‌ای مجهز کنند تا درک عمیق‌تری از پیام‌ها و تاثیرات رسانه‌ای برای تربیت فرزندان و دانش‌آموزان داشته باشند‌.

این مدرس رسانه افزود: پله‌ی اول سواد رسانه‌ای، احساس تکلیف و نیاز به آموزش است تا بتوانیم به صورت هدفمند درک بهتری از محتوای رسانه‌ها، اهداف و اقدام‌های پشت پرده آن‌ها داشته باشیم.

رئیس اداره فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان، اطلاع‌رسانی، سرگرمی، آگاهی‌بخشی و آموزش را از کارکردهای رسانه‌ها عنوان و یادآورشد: بر اساس نوع نیاز افراد به رسانه‌ها، میزان مصرف رسانه‌ای نیز در مواجهه با محتوای آن‌ها باید منطقی و حساب شده باشد تا در برابر اثرات رسانه، واکنش فعال و پویا داشته و کاربری منفعل و اسیر دست رسانه‌ها نباشیم.

جعفری تصریح کرد:  افراد درمواجهه با رسانه‌ها  سه نوع واکنش نشان می‌دهند؛ یک دیدگاه بدبین به رسانه داریم که استفاده از هیچ رسانه‌ای را نمی‌پسندند، دیدگاه دوم نیز کسانی هستند که هیچ محدودیتی را برای استفاده از انواع رسانه‌ها قائل نیستند؛ اما دیدگاه سوم که هم فرصت‌ها را می‌بینند و هم تهدیدها را و استفاده و محدودیت لازم را در مواجهه با رسانه رعایت می‌کنند، واقع‌بین هستند که این دسته افرادی هستند که از سواد رسانه‌ای برخوردارند.

مدرس کارگاه آموزشی مهارت‌های سوادرسانه‌ای ، اهمیت و شناخت دقیق رسانه را وظیفه همگانی دانست و گفت: تاب‌آوری و امیدواری دو مفهوم متقابل که یکدیگر رابه عنوان بنیان ایجاد انگیزه و ظرفیت عمل در برابر فشارها تقویت می‌کنند.


نظر شما :