دانشگاه علمی کاربردی؛ دانشگاه کار آفرین /بیش از 28هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی لرستان در حال تحصیل هستند

۰۹ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۸۸ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۲۱۱
​رئیس د انشگاه جامع علمی­کاربردی استان لرستان به مناسبت بیست و سومین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این دانشگاه در استان، با 33 مرکز آموزش علمی کاربردی در 4 گروه آموزشی (صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر و خدمات اجتماعی) پذیرای بیش از 28هزار نفر دانشجو می­باشد که  186 کد رشته محل در مقطع کاردانی  و  97 کدرشته محل  در مقطع کارشناسی درحال تحصیل هستند. دکتر سعید محمدزاده ادامه داد: تعداد دانشجویان جدیدالورود این دانشگاه در مهرماه سال جاری بالغ بر 3هزار نفر می­باشد که با ثبت­نام این افراد، تعداد دانشجویان دانشگاه علمی  کاربردی در استان به 28هزار و 400نفر افزایش یافت. وی خاطر نشان کرد: در هفته دولت، 2 مرکز آموزش علمی کاربردی، " مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان" و " مرکز آموزش علمی کاربردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان "  راه­اندازی شد که  برای ترم جاری، در مقطع کاردانی  فعالیت می­نمایند. دکتر محمدزاده افزود: در حال حاضر 2هزار و 135 مدرس فعال در مراکز آموزش علمی کاربردی استان مشغول تدریس می­باشند. وی تصریح کرد:  تاکنون بیش از 24 هزار دانشجو  در مقاطع کاردانی و کارشناسی از این دانشگاه فارغ­التحصیل شده­اند. رئیس د انشگاه جامع علمی­کاربردی لرستان در خصوص بهره­مندی دانشجویان این د انشگاه از وام شهریه گفت: مبلغ 18میلیارد و 396میلیون و 500 هزارریال وام دانشجویی از سال 91 تاکنون، به تعداد 8هزارو 679نفر از  دانشجویان متقاضی دریافت این تسهیلات، پرداخت شده اشت.
دانشگاه علمی کاربردی؛ دانشگاه کار آفرین  /بیش از 28هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی لرستان در حال تحصیل هستند
 

  وی در پایان گفت: با توجه به اهمیت موضوع مناسب دیدم تا ضمن تشکر از استقبال گرم دانشجویان در انتخاب دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاه کارآفرین و نسل سوم در جهت تبیین بخشی از اهداف مطالب و راهکارهائی را ارائه نمایم.               

 

مهارت ­آموزی؛ بهترین شاخص ارزش مدرک تحصیلی است

نظام آموزش مهارت و فناوری که در سال 90 به تصویب هیئت وزیران رسید، شامل آموزش­هایی است که با هدف ارتقاء و انتقال دانش­کار و فناوری، به هنگام­کردن مهارت­های شغلی، افزایش مستمر و فزاینده بهره­وری در تمامی سطوح تحصیلی، مهارت و فناوری به صورت آموزش‌های رسمی و آموزش‌های تکمیلی بین سطوح، طراحی و اجرا شد. در این نظام با استفاده ظرفیت‌های آموزشی محیط کار، افراد را براساس استاندارد­ها  و صلاحیت‌های شغلی با تاکید بر اخلاق حرفه‌ای برای ایجاد شغل، تربیت می کند. این هدف در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ قابل پیاده سازی است. تحول نظام  مهارتی در گرو دوشاخه است. شاخه اول "محتوا" که لازم است نیاز­های جدید جامعه را برای کسب مهارت شناسایی و براساس آن­ها محتوا بازسازی شود. شاخه دوم "اجرائی شدن نظام مهارتی" است. در این خصوص بایستی با استفاده از ابزار و فنون جدید، شیوه­های جدید و خلاقانه­ای ایجاد نمود تا گام­های موثرتری برای انتقال دانش مهارتی برداشت. این موضوع ما را وادار می­کند تا ضمن شناخت پتانسیل­های نهفته جامعه، روش­های اجرائی کاربردی و عملیلتی به کارگرفت. و به جرات می توان اذعان نمود که: با اجرایی شدن این نظام، دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی برگزاری آن شد.  از شاخصه آن می­توان به متمایز بودن نظام آموزش مهارت با سایر نظام­های آموزشی با برگزاری بیش از 500 ساعت آموزش در دوره­های کاربینی و کارآموزی اشاره کرد. همچنین در این نظام آموزشی، 70 درصد آموزش­ها به صورت عملی و 30 درصد نیز به صورت نظری تدریس می­شوند. نظام آموزش مهارتی همانند سایر نظام ها و فر­آیند­ها، نیازبه بازشناسی و بازسازی دارد.

     یکی از پتانسیل­های دانشگاه علمی کاربردی استفاده از مدرسین "خبره" و ماهر است که در انتقال مباحت کاربردی و مهارتی به دانشجویان سهم به سزایی دارند و لازم است آنان را با دانش و فناوری­های نوین علمی و آموزشی آشنا نمود. کیفیت بخشی در محتوا و اجرا می­تواند خلاقیت و کارآفرینی را در دانش­آموختگان دانشگاهی تقویت نماید و مشارکت مدرسین و دانشجویان را در ارائه دروس یاری نماید تا  فارغ­التحصیلان نوآوری را، روانه جامعه اسلامی نمایند. این موضوع در دستور کار استان وجود دارد تا با مشارکت مراکز و دانشجویان اساتید مجرب، ماهر و صاحب انگیزه شناسائی و تدریس نمایند.

       از مهمترین دلایل بیکاری دانش­آموختگان دانشگاهی، نداشتن روحیه کاراست. تفکر "کارمند شدن" و "پشت میز نشینی" و متصل کردن فرد به بدنه دولت، آفت بزرگی برای دانش­آموختگان دانشگاهی است که لازم است دانشجویان عزیز نگرش خود را نسبت به این موضوع تغییردهند. بایستی این قشر از طریق آموزش­های کوتاه مدت و تکمیلی، حسن خلاقیت و کار­آفرینی را در خود تحریک و تقویت نمایند. پی­گیری و مطالبات آموزش­های مهارتی سبب ایجاد انگیزه شده و بالطبع، دانش­آموختگان را به افرادی اشتغال­زا رهنمون و هدایت می­کند. این نگرش در قشر دانشجویان و به خصوص دانش­آموختگان جویای­کار سبب می­شود ازمهمترین سرمایه ملی یعنی "نیروی انسانی" حراست و حفاظت گردد. از آنجایی که محصول دانشگاه­ها، باید دانشجویان کارآفرین و خلاق باشد، می­طلبد تا مدرسین زمینه مشارکت دانشجویان را در بررسی و ارائه راه ­کار­های علمی و عملی، برای رفع موانع و مشکلات مختلف کشور فراهم نمایند.

نکته مهمی که لازم است به مدیران مجترم مراکز علمی و کاربردی بیان نمود استفاده بهینه از جریان سیال توسعه رشته ها در دانشگاه علمی کاربردی است. دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاه "تقاضا محور" در کشور است که رشته­ها را براساس نیاز روز تعریف می­کند. این امر سبب می­شود تا پذیرش دانشجو وارائه آموزش­های کاربردی و مهارتی به آنان بر اساس "نیاز سنجی" صورت می­پذیرد. تعامل بین مراکز آموزش علمی کاربردی با سایر دستگاه­های اجرایی و بخش خصوصی در جهت پتاسنیل سنجی و معرفی رشته­های جدید دانشگاهی می­تواند به معرفی نظام آموزش مهارت در بین جوانان کمک شایانی نماید. این در حالی است که عدم توجه به این موضوع، سبب رسوب دانش­آموختگان و افزایش نرخ بیکاری و هدر رفتن سرمایه ملی خواهد شد.

نظام رتبه ­بندی مراکز آموزش علمی ک​اربردی تدوین و ابلاغ شد

از مهرماه سالجاری، نظام رتبه­بندی مراکز آموزش علمی کاربردی برای ایجاد یک رقابت علمی و سالم تدوین و ابلاغ شده­است. براساس این نظام، تمامی فعالیت­های مراکز در حوزه­های مختلف(فرهنگی-آموزشی-دانشجویی و پژوهشی) ارزیابی و رتبه بندی خواهند شد. مرکز در صورت کسب رتبه برتر، از بسته­های تشویقی مانند افزایش پذیرش دانشجو، برگزاری دوره­ها ... از این دانشگاه بهره­مند خواهند شد. هدف از رتبه­بندی مراکز آموزش علمی کاربردی در سطح کشور این است که مراکز بتوانند توانمندی­های خود را فعلیت بخشند.

 

نظر شما :