دانشگاه علمی کاربردی؛ دانشگاه کار آفرین /بیش از 28هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی لرستان در حال تحصیل هستند
وی در پایان گفت: با توجه به اهمیت موضوع مناسب دیدم تا ضمن تشکر از استقبال گرم دانشجویان در انتخاب دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاه کارآفرین و نسل سوم در جهت تبیین بخشی از اهداف مطالب و راهکارهائی را ارائه نمایم.
مهارت آموزی؛ بهترین شاخص ارزش مدرک تحصیلی است
نظام آموزش مهارت و فناوری که در سال 90 به تصویب هیئت وزیران رسید، شامل آموزشهایی است که با هدف ارتقاء و انتقال دانشکار و فناوری، به هنگامکردن مهارتهای شغلی، افزایش مستمر و فزاینده بهرهوری در تمامی سطوح تحصیلی، مهارت و فناوری به صورت آموزشهای رسمی و آموزشهای تکمیلی بین سطوح، طراحی و اجرا شد. در این نظام با استفاده ظرفیتهای آموزشی محیط کار، افراد را براساس استانداردها و صلاحیتهای شغلی با تاکید بر اخلاق حرفهای برای ایجاد شغل، تربیت می کند. این هدف در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ قابل پیاده سازی است. تحول نظام مهارتی در گرو دوشاخه است. شاخه اول "محتوا" که لازم است نیازهای جدید جامعه را برای کسب مهارت شناسایی و براساس آنها محتوا بازسازی شود. شاخه دوم "اجرائی شدن نظام مهارتی" است. در این خصوص بایستی با استفاده از ابزار و فنون جدید، شیوههای جدید و خلاقانهای ایجاد نمود تا گامهای موثرتری برای انتقال دانش مهارتی برداشت. این موضوع ما را وادار میکند تا ضمن شناخت پتانسیلهای نهفته جامعه، روشهای اجرائی کاربردی و عملیلتی به کارگرفت. و به جرات می توان اذعان نمود که: با اجرایی شدن این نظام، دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی برگزاری آن شد. از شاخصه آن میتوان به متمایز بودن نظام آموزش مهارت با سایر نظامهای آموزشی با برگزاری بیش از 500 ساعت آموزش در دورههای کاربینی و کارآموزی اشاره کرد. همچنین در این نظام آموزشی، 70 درصد آموزشها به صورت عملی و 30 درصد نیز به صورت نظری تدریس میشوند. نظام آموزش مهارتی همانند سایر نظام ها و فرآیندها، نیازبه بازشناسی و بازسازی دارد.
یکی از پتانسیلهای دانشگاه علمی کاربردی استفاده از مدرسین "خبره" و ماهر است که در انتقال مباحت کاربردی و مهارتی به دانشجویان سهم به سزایی دارند و لازم است آنان را با دانش و فناوریهای نوین علمی و آموزشی آشنا نمود. کیفیت بخشی در محتوا و اجرا میتواند خلاقیت و کارآفرینی را در دانشآموختگان دانشگاهی تقویت نماید و مشارکت مدرسین و دانشجویان را در ارائه دروس یاری نماید تا فارغالتحصیلان نوآوری را، روانه جامعه اسلامی نمایند. این موضوع در دستور کار استان وجود دارد تا با مشارکت مراکز و دانشجویان اساتید مجرب، ماهر و صاحب انگیزه شناسائی و تدریس نمایند.
از مهمترین دلایل بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی، نداشتن روحیه کاراست. تفکر "کارمند شدن" و "پشت میز نشینی" و متصل کردن فرد به بدنه دولت، آفت بزرگی برای دانشآموختگان دانشگاهی است که لازم است دانشجویان عزیز نگرش خود را نسبت به این موضوع تغییردهند. بایستی این قشر از طریق آموزشهای کوتاه مدت و تکمیلی، حسن خلاقیت و کارآفرینی را در خود تحریک و تقویت نمایند. پیگیری و مطالبات آموزشهای مهارتی سبب ایجاد انگیزه شده و بالطبع، دانشآموختگان را به افرادی اشتغالزا رهنمون و هدایت میکند. این نگرش در قشر دانشجویان و به خصوص دانشآموختگان جویایکار سبب میشود ازمهمترین سرمایه ملی یعنی "نیروی انسانی" حراست و حفاظت گردد. از آنجایی که محصول دانشگاهها، باید دانشجویان کارآفرین و خلاق باشد، میطلبد تا مدرسین زمینه مشارکت دانشجویان را در بررسی و ارائه راه کارهای علمی و عملی، برای رفع موانع و مشکلات مختلف کشور فراهم نمایند.
نکته مهمی که لازم است به مدیران مجترم مراکز علمی و کاربردی بیان نمود استفاده بهینه از جریان سیال توسعه رشته ها در دانشگاه علمی کاربردی است. دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاه "تقاضا محور" در کشور است که رشتهها را براساس نیاز روز تعریف میکند. این امر سبب میشود تا پذیرش دانشجو وارائه آموزشهای کاربردی و مهارتی به آنان بر اساس "نیاز سنجی" صورت میپذیرد. تعامل بین مراکز آموزش علمی کاربردی با سایر دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی در جهت پتاسنیل سنجی و معرفی رشتههای جدید دانشگاهی میتواند به معرفی نظام آموزش مهارت در بین جوانان کمک شایانی نماید. این در حالی است که عدم توجه به این موضوع، سبب رسوب دانشآموختگان و افزایش نرخ بیکاری و هدر رفتن سرمایه ملی خواهد شد.
نظام رتبه بندی مراکز آموزش علمی کاربردی تدوین و ابلاغ شد
از مهرماه سالجاری، نظام رتبهبندی مراکز آموزش علمی کاربردی برای ایجاد یک رقابت علمی و سالم تدوین و ابلاغ شدهاست. براساس این نظام، تمامی فعالیتهای مراکز در حوزههای مختلف(فرهنگی-آموزشی-دانشجویی و پژوهشی) ارزیابی و رتبه بندی خواهند شد. مرکز در صورت کسب رتبه برتر، از بستههای تشویقی مانند افزایش پذیرش دانشجو، برگزاری دورهها ... از این دانشگاه بهرهمند خواهند شد. هدف از رتبهبندی مراکز آموزش علمی کاربردی در سطح کشور این است که مراکز بتوانند توانمندیهای خود را فعلیت بخشند.

نظر شما :